Ungerea mecanismelor responsabile de propulsie – si/sau de controlarea fortei de propulsie – este la fel de esentiala pentru functionarea masinilor pe cat este aerul pentru vietuitoare. Iar analogia nu este deloc fortata. Ori intamplatoare. La fel ca ...
Ca ai intampinat probleme in stoparea vehiculului – si, ca atare, ai cerut o verificare – sau, pur si simplu, mecanicul a aruncat o privire rotilor inainte sa schimbe uleiul, cumva, placutele de frana s-au strecurat de fiecare data in discutiile despr...
Iti mai aduci aminte cand erai la scoala de soferi si, cu ocazia primelor sesiuni de conducere, instructorul punea mana pe volan pentru a corecta traiectoria masinii? Daca da, atunci iti amintesti si ca prezenta individului din dreapta iti inducea, la ace...
Vezi tu, conceptual – si teoretic – vorbind, vedeta marcii din Zuffenhausen este o imensa greseala. Schitat de Ferdinand Alexander Porsche, fiul lui “Ferry” Porsche, apoi modelat in forma finala de tatal sau, originalul 911 a fost, practic, o ince...
La un moment dat, tot ceea ce stim azi despre condusul unei masini va disparea. Sau, mai bine zis, conceptul va suferi modificari atat de ample, incat vom privi scolile de soferi ca pe niste unelte din neolitic. Masinile vor invata cum sa comunice intre e...
De cele mai multe ori, placerea condusului este asociata cu viteza de deplasare si/sau cu o salba ametitoare de sicane si ace de par, experimentata la limita aderentei; ei bine, exista momente in viata in care tot ce vrei sa ai in fata ochilor este o peli...
Putere. Rezistenta la oboseala. Durabilitate. Greutate. Acestea sunt cele mai importante subiecte pe care obisnuim sa le atingem atunci cand discutam despre frane. Si, de fiecare data, ne asteptam ca parametrii lor sa fie la superlativ. Evident, in marea ...
Autovehiculele sunt dotate cu diferential pentru a permite turatii diferite ale rotilor puntii motoare la parcurgerea virajelor, atunci cand roata aflata inspre interior parcurge un drum mai scurt decat cea aflata catre exterior. Daca miscarea s-ar transm...
Pentru a satisface normele din ce in ce mai severe care privesc poluarea, motoarele termice au inceput sa fie echipate cu convertoare catalitice inca de la sfarsitul anilor ’80. Pe modelele actuale s-au generalizat urmatoarele dispozitive: Catalizatorul...
1. Solutia clasica: cutia de viteze mecanica Datorita faptului ca motoarele termice functioneaza optim pe o plaja relativ redusa de turatii si nu isi pot schimba sensul de rotatie, este necesar sa fie cuplate cu rotile motoare printr-o serie de angrenaje ...
Introducere Inca din secolul XIX au fost folosite astfel de sisteme la motoarele cu aburi, prin anii 1920 solutia a fost adoptata la unele motoare de aviatie, abia la sfarsitul anilor 1960 fiind brevetat primul sistem functional capabil de a modifica inal...
Scurt istoric al turbocompresorului Una din metodele cele mai raspandite pentru a creste performantele motoarelor cu ardere interna este supraalimentarea – introducerea unei cantitati mai mari de aer in cilindri. Turbocompresorul realizeaza acest lucru ...
Ce inseamna BOV (Blow Off Valve) Valva de descarcare (Blow Off Valve sau, pe scurt, BOV) se utilizeaza exclusiv la motoarele supraalimentate. Un dispozitiv destinat la origine performantei, a fost preluat de lumea tuningului in special pentru efectul sono...
Prezentare generala Derapajul este principala cauza a accidentelor, in special a celor cu urmari grave. ESP sprijina conducatorii auto activ la manevrele periculoase cu risc de derapaj si pastreaza masina stabila pe traiectoria dorita. Un obstacol neprev...
O scurta istorie Oamenii si-au pus problema cum sa previna blocarea rotilor inca de la inceputul secolului XX – nu numai la autovehicule cat si la vehiculele ce se deplaseaza pe sine si chiar la avioane. La inceputul anului 1936 Robert Bosch a patentat ...
Motoarele cu camera de precombustie pe care le-am prezentat anterior functioneaza la presiuni relativ reduse de injectie (150-200 bar,) insa pentru un randament mai bun, un consum optim, zgomot si emisii de noxe reduse este necesara o presiune sporita. Pr...
Rudolf Diesel este cel care a inventat motorul cu aprindere prin comprimare care ii poarta numele, la sfarsitul secolului XIX (1893). Spre deosebire de motoarele cu benzina, aprinderea se produce atunci cand combustibilul pulverizat intra in contact cu ...
Ora si Data: 02:00:00 1970-01-01